قالب پرشین بلاگ

سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شیراز فناوری اطلاعات سلامت
نویسندگان

شب کریسمس بود و هوا، سرد و برفی.پسرک، در حالی‌که پاهای برهنه‌اش را روی برف جابه‌جا می‌کرد تا شاید سرمای برف‌های کف پیاده‌رو کم‌تر آزارش بدهد، صورتش را چسبانده بود به شیشه سرد فروشگاه و به داخل نگاه می‌کرد. در نگاهش چیزی موج می‌زد، انگاری که با نگاهش ، نداشته‌هاش رو از خدا طلب می‌کرد، انگاری با چشم‌هاش آرزو می‌کرد.خانمی که قصد ورود به فروشگاه را داشت، کمی مکث کرد و نگاهی به پسرک که محو تماشا بود انداخت و بعد رفت داخل فروشگاه. چند دقیقه بعد، در حالی‌که یک جفت کفش در دستانش بود بیرون آمد. - آهای، آقا پسر!پسرک برگشت و به سمت خانم رفت. چشمانش برق می‌زد وقتی آن خانم، کفش‌ها را به ‌او داد.پسرک با چشم‌های خوشحالش و با صدای لرزان پرسید:- شما خدا هستید؟ - نه پسرم، من تنها یکی از بندگان خدا هستم!- آها، می‌دانستم که با خدا نسبتی دارید!


[ جمعه 91/10/15 ] [ 8:27 عصر ] [ فاطمه خادمیان ]

به نام خدا

روزهاى سال، به طور طبیعى و به خودى خود همه مثل همند؛ این انسانها هستند، این اراده‌‌‌‌‌ها و مجاهدتهاست که یک روزى را از میان روزهاى دیگر برمیکشد و آن را مشخص میکند، متمایز میکند، متفاوت میکند و مثل یک پرچمى نگه میدارد تا راهنماى دیگران باشد. روز عاشورا - دهم محرم - فى نفسه با روزهاى دیگر فرقى ندارد؛ این حسین بن على (علیه السّلام) است که به این روز جان میدهد، معنا میدهد، او را تا عرش بالا میبرد؛ این مجاهدتهاى یاران حسین بن على (علیه السّلام) است که به این روز، این خطورت و اهمیت را میبخشد. روز نهم دىِ هم همین جور است، نهم دى با دهم دى فرقى ندارد؛ این مردمند که ناگهان با یک حرکت - که آن حرکت برخاسته از همان عواملى است که نوزدهم دىِ قم را تشکیل داد؛ یعنى برخاسته ى از بصیرت است، از دشمن‌‌‌‌‌شناسى است، از وقت‌‌‌‌‌شناسى است، از حضور در عرصه‌ى مجاهدانه است - روز نهم دى را هم متمایز میکنند.

 

آشکار شدن هویت با روز قدس و 13 آبان......

جریانی که تقلب را بهانه آغاز فتنهکرد، به‌رغم ادعاهایشان  به مرور ماهیت اصلی خود را نشان دادند . اعتراضات بهخاطر ادعای تقلب آغاز شد. موضوعی که چندماه قبل از انتخابات رسانه‌های حامی جریانفتنه آن را ترویج و موضوع تقلب را مطرح کردند بنابراین آیاماهیت اعتراض‌ها باید موضوعی خارج از این بحث باشد؟ اعتراض به نتیجه انتخابات چهارتباطی با «نه غزه، نه لبنان» داشت؟ این سوال بسیاری از مردم ایران بود. روز قدسکه در همه جای دنیا به نام امام خمینی(ره) و نماد ضدصهیونیسم است فرصتی شد تا وزارتخارجه رژیم صهیونیستی بر سر آن سرمایه‌گذاری کند و شعار ضدمقاومت «نه غزه، نه لبنان» را پیشنهاد دهد. و با سر دادن  این شعار در روز قدس افکارعمومی را در «انتخاباتی» بودن تجمعات و آشوب‌ها دچار شک کردند . اندیشهامام توسط مدعیان راه امام مورد اهانت قرار گرفت. 13آبان نیز که نماد استکبارستیزیبود، فرصتی شد تا این جریان این بار شعار انحرافی «مرگ بر روسیه» را سر دهند و بهفاصله کمتر از 2 ماه ، این بار فریاد «آمریکا خواهی» هم در کارنامه   «معترضان به نتیجه انتخابات» ثبت شود. تجمع 13 آبان بسیار کم تعداد و حدود چند هزارنفره بود. این موضوع این واقعیت را نمایان می‌کرد که به همان میزان که محتوا یشعارهای تجمعات تغییر می‌یافت ، کمیت تجمع‌کنندگان نیز با کاهش مواجه می‌شد. و این نشانگر این موضوع است که  تجمع‌کنندگان 25 و 30خرداد چه به لحاظ تعداد و چه به لحاظ بنیان‌های اعتقادی با آشوبگران روز قدس و 13آبان متمایز اند . اتفاقات روز قدس در واقع اعلام کننده ماهیت پوشیده جریانی بود که از انتخابات  برای طراحی یک طرح پیچیده استفاده کردند   .

و اما 9 دی.....

دیگر کسی تجمعات خیابانی رابه چشم اعتراض به نتیجه انتخابات نمی ‌نگریست. این موضوع در رفتار و بیان خودتجمع‌کنندگان هم اعلام می‌شد. 50 روز از 13 آبان گذشت و ایران در  سوگ فرزند زهرا(س) بود.. شاید هیچ‌کس باور نمی‌کرد جریانی که دستش برای مردم رو شده بود، حماقت کرده ودامنه رفتارش را به عزای امام حسین (ع) بکشاند. اما طبیعی است جریان فتنه که در پی اعلام رسمی ماهیت خود بود، عاشورا را بهترین فرصت تلقی کند. فاجعهعاشورا اتفاق افتاد و عزای حسین و عزاداران حسین مورد هتک قرار گرفتند. هتک حرمت عاشورا اگرچه پرده را کاملا از چهره دشمنان اسلام برداشت اما یک واقعیت مهم دیگر در پی داشت و آن پایان صبر «مردم» در تحمل رفتار های  فتنه‌گرانبود  . در نُه دى یکپارچگى ملت آشکار شد. همه‌ى کسانى که در عرصه‌ى سیاسى به هر نامزدى رأى داده بودند، وقتى دیدند دشمن در صحنه است، وقتى فهمیدند اهداف پلید دشمن چیست، نسبت به آن کسانى که قبلاً به آنها خوشبین هم بودند، تجدید نظر کردند؛ و در مقابل دشمنان یکپارچه ایستادند.

مردم مطالبات خود را صریحا بیان کردند  و در کنار در خواست برای برخورد با سران فتنه، مردم از دین، جمهوریاسلامی و ولایت‌فقیه اعلام حمایت کردند. این موضوع در شعارها و دست نوشته‌های آنانکاملا پیدا بود  . اما یک نکته را باید در نظر داشت؛ 9 دی فریاددین‌خواهی ملت ایران بود. همین موضوع سبب می‌شود در پروژه بعدی فتنه، به جای مانوردر فضای سیاسی، تحرک در عرصه اعتقادی مورد نظر قرار گیرد .

 

نهم دی ماه نشانگر پایبندی جوانان امروز نسبت به انقلاب است انقلابی که بیش از سی سال پیش به وقوع پیوست. نشانی از پایبندی کسانی است که نه در روز های انقلاب بودند و نه دوران هشت سال دفاع مقدس را تجربه کرده اند. 9 دی ماه روز تجدید بیعت مردم با امام حسین (ع). در 9 دی ماه روشن‌ترین ترجمان مردم سالاری در جهان جلوه‌گری کرد. بدون شک نهم دی ماه نماد برجسته قدرت‌نمایی خداوند بود.

9 دی به خوبی نشان داد که خونی که در عاشورای 61 ریخته شد امروز در رگ های ملت بزرگ ایران تزریق شده است. حماسه 9 دی ماه 88 به وضوح به همگان نشان داد که، هر چند هنوز هم برخی خواص و به اصطلاح بزرگانی هستند که همانند خواص و بزرگان زمان امام حسین (ع) بی‌بصیرتی به خرج می‌دهند، اما توده‌های 10ها میلیونی مردم ایران و پیروان حضرت اباعبدالله(ع)، بیش از هر زمانی قدردان خون شهدای کربلا بوده و از نظام اسلامی خویش با جان و دل دفاع کرده و امروز دیگر مانند کوفیان نبوده و دریافته‌اند که نظامی که ماحصل خون حضرت حسین (ع) و فرزندان و اصحابش است نباید در آن کربلا و عاشورای دیگری تکرار شود.



dehghani

 


[ دوشنبه 91/10/4 ] [ 3:55 عصر ] [ زهرا دهقانی ]

 

شب یلدا دراز ترین شب سال است، وقتی طول و عرض آن اندازه گرفتیم ، متوجه شدیم که 1 دقیقه شب بلند تر شده این یک دقیقه خیلی اهمیت دارد آخه ما انقدر از عمر مان مفید استفاده می کنیم که به هر حال این یک دقیقه خودش خیلیه!

الان با پیشرفت تکنولوژی شب یلدا رو محاسبه می کنند اما قدیما که این دستگاه ها نبود با هوش و ذکاوتشان محاسبه می کردند که دلیل این هوش و ذکاوت هم مشخصه چون نیاکان ما هستند و به خودمان رفتند!

بعد از اینکه کار مشکل محاسبه اولین روز دی ماه را انجام می دادند سراغ مراسم خاص خودش می رفتند ، اتش روشن ، سرو تزئین و  کتابای داستان را آماده می کردند(البته بعد ها به جای کتاب داستان از حافظ استفاده کردند )و فامیل های درجه یک رو دعوت می کردند که اگه یک دفعه اخر جهان شد یه جور ای همدیگر را دیده باشند و حلالیت طلبیده باشند بعد با خیال راحت بشینند و اخر دنیا رو دسته جمعی تماشا کنند اخه هر چیزی دور همی بیشتر می چسبه!

واسه اینکه بیشتر خوش بگذره تخمه تهیه می کردند، گفتم تخمه یاد خوراکی های مخصوص شب یلدا افتادم ، شب یلدا خوردنی های خاص خودش را دارد که هر کدام خوردنش قضیه دارد مثلا:

هندوانه؛ یکی از ارکان سفره شب یلدا است، ، اما چرا هندوانه؟هندوانه یادآور گرمای تابستان و حرارت است. اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورید در سراسر زمستان طولانی، سرما و بیماری بر شما غلبه نخواهد کرد درنتیجه با توجه به برنامه پزشک خانواده و دردسر های گرفتن ویزیت و بالاخره دیدن روی ماه پزشک باید هزینه های زیاد درمان را بپردازید ، در نتیجه به توصیه نیاکانمان هندوانه فراموش نشه!

انار؛ این میوه در سفره شب یلدا نماد شادی و زایش است. انار میوه‌ای است که از قدیم از آن به عنوان میوه‌ای خون ساز یاد می‌شد. امروزه ثابت  شده انار سرشار از ویتامین ث است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. و دیگه لازم نیست در مورد بهتر بودن پیشگیری از درمان توضیح بدم اخه دوست ندارم شب یلدا با فکر به این چیزا خراب بشه !

آجیل؛ آجیل شب یلدا شامل پسته، بادام، گردو، فندق و در بعضی مناطق کشور از میوه های خشک نیز به عنوان آجیل شب یلدا استفاده می‌شود. آجیل به عنوان سالم‌ترین تنقلات شناخته شده است که باید توجه کرد با اینکه چربی موجود در آجیل مضر نیست، اما دارای کالری بالایی است و برای جلوگیری از افزایش وزن در خوردن آن اعتدال باید رعایت شود.

البته من حساب کردم پسته در حال حاضر دونه ای 250 تومان است گفتم جایی رفتی و دستت به آجیل رسید ،حواست باشه بیشتر از 7 تا نخور که باقیش جذب نمیشه صاحب خونه هم گناه داره مراعات کنید.

دور هم بودن در شب یلدا و انجام صله رحم، موجب افزایش صمیمیت و محبت در نزد اعضای خانواده، رفع کدورتها و در نتیجه ایجاد یک حس و حال مثبت در مغز و روح انسان می‌شود، البته تا وقتی که خرج های ان شب را حساب نکردید، درنتیجه شب یلدا تنها طولانی‌ترین شب سال نیست بلکه به عنوان یک شب با خواص روحی و تغذیه‌ای فراوان می توانیم نام ببریم.

راستی کسایی که فکر می کنند شب یلدا همان کریسمسه سخت در اشتباه هستند آخه کریسمس همان شب یلداست.

رومیان سال‌های زیادی  شب چله را جشن می‌گرفتند و آن را آغاز سال می‌دانستند، گسترش این جشن‌ها در روم به اندازه‌ای بود که با رسمی شدن دین مسیحیت، کشیشان نتوانستند از برگزاری این جشن‌ها جلوگیری کنند و در نتیجه، تغییر دین و شباهت‌هایی مانند زاده شدن مهر از دوشیزه باکره‌ای به نام آناهیتا در درون یک غار، باعث شد که روحانیان کلیسا، عیسی را جایگزین مهر و مریم را جایگزین آناهیتا کنند و یلدا را به میلاد حضرت مسیح نسبت و به جشن گرفتن آن شب، صورتی مسیحی دادند.

به جز جشن شب یلدا ، نمادهای ایرانی آن نیز به آیین و مراسم مسیحیان در کریسمس راه یافت؛ مثلاً به جای درخت سرو که در شب یلدا آراسته می‌شد، درخت کاج را (که به نظر، در آنجا، بیشتر در دسترس یا مقدس‌تر بود) استفاده می‌کنند. بابا حداقل از سرو استفاده می کردید که ما واستون صادر می کردیم این وسط یه سودی هم به ما می رسید.

همچنین یلدا از نظر معنی معادل کلمه نوئل به معنی تولد است ،که لباس و کلاهی که در سال نو میلادی، افرادی به نام بابا نوئل استفاده می‌کنند ، همان لباس و کلاه موبدان ایرانی است.

با مروری کوتاه بر یکی از آیین‌های کهنِ نیاکانمان، درمی‌یابیم که در قدیم، ایرانیان از هر فرصتی برای شادی و شاد زیستن بهره می‌بردند و یلدا ـ که به ظاهر سرما و ظلمت است  ـ از دید آنان فرصتی برای شاد زیستن بود. این نگرش به زندگی و فرهنگ سازی ، آیینی به وجود آورد که امروزه پس از گذشت نزدیک به دو هزار سال، هر سال مایه شادی قلب‌های بسیاری از انسان‌ها در سراسر گیتی می‌گردد. آنان فرهنگی ساختند که  از آنان، به سراسر دنیا رفت ، آنچه می‌بایست می‌رفت؛ و الان دیگران می‌سازند و از آنان، به ایران می‌آید، آنچه ناگزیر، می‌بایست ، بیاید!

هر فرهنگی را به راحتی نپذیریم زیرا ما خود فرهنگ ساز هستیم و با تکامل فرهنگمان با دین اسلام می توانیم فرهنگ و آیین مان را در سراسر جهان رواج دهیم! به امید آن روز که ما جوانان تلاش کنیم و فر هنگ مان را با نشان دادن خود در تمام عرصه ها به خصوص علمی ، جهانی کنیم و هر کس برای دریافت علم به دنبال زبان فارسی باشند.

 

 dehghani


[ دوشنبه 91/10/4 ] [ 3:54 عصر ] [ زهرا دهقانی ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : زهرا دهقانی[81]
نویسندگان وبلاگ :
افروز یوسفی (@)[15]

فاطمه خادمیان (@)[19]

سعیده اولیایی (@)[6]


سلام به همه دوستان این وبلاگ برای صمیمیت و اطلاع رسانی بیشتر برای همه شماهاست!!!!
امکانات وب


تبادل لینک