قالب پرشین بلاگ

سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شیراز فناوری اطلاعات سلامت
نویسندگان

 

شب یلدا دراز ترین شب سال است، وقتی طول و عرض آن اندازه گرفتیم ، متوجه شدیم که 1 دقیقه شب بلند تر شده این یک دقیقه خیلی اهمیت دارد آخه ما انقدر از عمر مان مفید استفاده می کنیم که به هر حال این یک دقیقه خودش خیلیه!

الان با پیشرفت تکنولوژی شب یلدا رو محاسبه می کنند اما قدیما که این دستگاه ها نبود با هوش و ذکاوتشان محاسبه می کردند که دلیل این هوش و ذکاوت هم مشخصه چون نیاکان ما هستند و به خودمان رفتند!

بعد از اینکه کار مشکل محاسبه اولین روز دی ماه را انجام می دادند سراغ مراسم خاص خودش می رفتند ، اتش روشن ، سرو تزئین و  کتابای داستان را آماده می کردند(البته بعد ها به جای کتاب داستان از حافظ استفاده کردند )و فامیل های درجه یک رو دعوت می کردند که اگه یک دفعه اخر جهان شد یه جور ای همدیگر را دیده باشند و حلالیت طلبیده باشند بعد با خیال راحت بشینند و اخر دنیا رو دسته جمعی تماشا کنند اخه هر چیزی دور همی بیشتر می چسبه!

واسه اینکه بیشتر خوش بگذره تخمه تهیه می کردند، گفتم تخمه یاد خوراکی های مخصوص شب یلدا افتادم ، شب یلدا خوردنی های خاص خودش را دارد که هر کدام خوردنش قضیه دارد مثلا:

هندوانه؛ یکی از ارکان سفره شب یلدا است، ، اما چرا هندوانه؟هندوانه یادآور گرمای تابستان و حرارت است. اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورید در سراسر زمستان طولانی، سرما و بیماری بر شما غلبه نخواهد کرد درنتیجه با توجه به برنامه پزشک خانواده و دردسر های گرفتن ویزیت و بالاخره دیدن روی ماه پزشک باید هزینه های زیاد درمان را بپردازید ، در نتیجه به توصیه نیاکانمان هندوانه فراموش نشه!

انار؛ این میوه در سفره شب یلدا نماد شادی و زایش است. انار میوه‌ای است که از قدیم از آن به عنوان میوه‌ای خون ساز یاد می‌شد. امروزه ثابت  شده انار سرشار از ویتامین ث است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. و دیگه لازم نیست در مورد بهتر بودن پیشگیری از درمان توضیح بدم اخه دوست ندارم شب یلدا با فکر به این چیزا خراب بشه !

آجیل؛ آجیل شب یلدا شامل پسته، بادام، گردو، فندق و در بعضی مناطق کشور از میوه های خشک نیز به عنوان آجیل شب یلدا استفاده می‌شود. آجیل به عنوان سالم‌ترین تنقلات شناخته شده است که باید توجه کرد با اینکه چربی موجود در آجیل مضر نیست، اما دارای کالری بالایی است و برای جلوگیری از افزایش وزن در خوردن آن اعتدال باید رعایت شود.

البته من حساب کردم پسته در حال حاضر دونه ای 250 تومان است گفتم جایی رفتی و دستت به آجیل رسید ،حواست باشه بیشتر از 7 تا نخور که باقیش جذب نمیشه صاحب خونه هم گناه داره مراعات کنید.

دور هم بودن در شب یلدا و انجام صله رحم، موجب افزایش صمیمیت و محبت در نزد اعضای خانواده، رفع کدورتها و در نتیجه ایجاد یک حس و حال مثبت در مغز و روح انسان می‌شود، البته تا وقتی که خرج های ان شب را حساب نکردید، درنتیجه شب یلدا تنها طولانی‌ترین شب سال نیست بلکه به عنوان یک شب با خواص روحی و تغذیه‌ای فراوان می توانیم نام ببریم.

راستی کسایی که فکر می کنند شب یلدا همان کریسمسه سخت در اشتباه هستند آخه کریسمس همان شب یلداست.

رومیان سال‌های زیادی  شب چله را جشن می‌گرفتند و آن را آغاز سال می‌دانستند، گسترش این جشن‌ها در روم به اندازه‌ای بود که با رسمی شدن دین مسیحیت، کشیشان نتوانستند از برگزاری این جشن‌ها جلوگیری کنند و در نتیجه، تغییر دین و شباهت‌هایی مانند زاده شدن مهر از دوشیزه باکره‌ای به نام آناهیتا در درون یک غار، باعث شد که روحانیان کلیسا، عیسی را جایگزین مهر و مریم را جایگزین آناهیتا کنند و یلدا را به میلاد حضرت مسیح نسبت و به جشن گرفتن آن شب، صورتی مسیحی دادند.

به جز جشن شب یلدا ، نمادهای ایرانی آن نیز به آیین و مراسم مسیحیان در کریسمس راه یافت؛ مثلاً به جای درخت سرو که در شب یلدا آراسته می‌شد، درخت کاج را (که به نظر، در آنجا، بیشتر در دسترس یا مقدس‌تر بود) استفاده می‌کنند. بابا حداقل از سرو استفاده می کردید که ما واستون صادر می کردیم این وسط یه سودی هم به ما می رسید.

همچنین یلدا از نظر معنی معادل کلمه نوئل به معنی تولد است ،که لباس و کلاهی که در سال نو میلادی، افرادی به نام بابا نوئل استفاده می‌کنند ، همان لباس و کلاه موبدان ایرانی است.

با مروری کوتاه بر یکی از آیین‌های کهنِ نیاکانمان، درمی‌یابیم که در قدیم، ایرانیان از هر فرصتی برای شادی و شاد زیستن بهره می‌بردند و یلدا ـ که به ظاهر سرما و ظلمت است  ـ از دید آنان فرصتی برای شاد زیستن بود. این نگرش به زندگی و فرهنگ سازی ، آیینی به وجود آورد که امروزه پس از گذشت نزدیک به دو هزار سال، هر سال مایه شادی قلب‌های بسیاری از انسان‌ها در سراسر گیتی می‌گردد. آنان فرهنگی ساختند که  از آنان، به سراسر دنیا رفت ، آنچه می‌بایست می‌رفت؛ و الان دیگران می‌سازند و از آنان، به ایران می‌آید، آنچه ناگزیر، می‌بایست ، بیاید!

هر فرهنگی را به راحتی نپذیریم زیرا ما خود فرهنگ ساز هستیم و با تکامل فرهنگمان با دین اسلام می توانیم فرهنگ و آیین مان را در سراسر جهان رواج دهیم! به امید آن روز که ما جوانان تلاش کنیم و فر هنگ مان را با نشان دادن خود در تمام عرصه ها به خصوص علمی ، جهانی کنیم و هر کس برای دریافت علم به دنبال زبان فارسی باشند.

 

 dehghani


[ دوشنبه 91/10/4 ] [ 3:54 عصر ] [ زهرا دهقانی ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : زهرا دهقانی[81]
نویسندگان وبلاگ :
افروز یوسفی (@)[15]

فاطمه خادمیان (@)[19]

سعیده اولیایی (@)[6]


سلام به همه دوستان این وبلاگ برای صمیمیت و اطلاع رسانی بیشتر برای همه شماهاست!!!!
امکانات وب


تبادل لینک