قالب پرشین بلاگ

سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شیراز فناوری اطلاعات سلامت
نویسندگان

اگر در چند سال گذشته گذری به کلینیک‌های پزشکی‌ داشتید بیش از هر چیز کاغذ‌ها و پرونده‌های بیماران را ملاحظه می‌کردید و اگر از بخت بد به یکی از این برگه‌های نهفته در دل بایگانی‌های عریض و طویل نیاز‌مند می‌شدید چاره‌ای جز توسل به حجم عظیم کاغذ‌ها نداشتید که آن‌هم معمولا بعد از صرف زمان‌های طولانی با ذکر یک واژهء آشنا ختم می‌شد یعنی یا می‌شنیدید ‌«‌پرونده گم شده‌» و یا ‌«‌اینجا نیست‌» شاید هم می‌شنیدید «پرونده کامل نیست» اما به هر حال برای حل این مشکل عظیم راهکاری پیدا شد، یعنی گام نهادن به دنیای دیجیتال فن‌آوری اطلاعات.رایانه برای دو هدف عمده کاربرد پیدا کرده است; یکی به جهت انجام محاسبات پیچیده و یکی جهت دستیابی و ارزیابی اطلاعات زیاد و پیچیده‌.
در پزشکی کنترل و جمع‌‌آوری اطلاعات کلینیکی از بدن بیمار توسط سنسورهای مخصوص انجام می‌گیرد‌‌ و در تشخیص پزشکی‌، تصمیم‌گیری ‌تشخیص‌، تصویر‌برداری در پزشکی‌، انجام و آنالیز روش‌های آزمایشگاه‌ها‌، درمان با اشعه و لیزر و پرتوهای دیگر‌، بازیابی و کنترل کارکرد بافت‌های مختلف به ویژه در افراد فلج و ناقص و بالاخره در تشخیص اتوماتیک و هوش مصنوعی و دیگر زمینه‌هایی که بحث خواهد شد نیز بهره‌برداری می‌شود .
کاربرد رایانه در پزشکی با هدف اصلی پردازش و آنالیز اطلاعات پزشکی و ارتباطات بین این اطلا‌عات و استفاده‌کنندگان مربوطه است که این اطلاعات بر اساس دانش و تجربهء حاصل از عملکرد سیستم‌های مختلف در پزشکی و بهداشت است.
به طور کلی ارتباط کامپیوتر با پزشکی را می‌توان در شش سطح و یا کاربرد مختلف تقسیم‌بندی کرد‌‌.
?) ثبت اطلاعات و ارتباطات مربوط به آن (Communication and Recording )
این کاربرد شامل مواردی مثل گرفتن و نمایش علایم بیولوژیک و حیاتی روی مونیتور یک بخش مراقبت‌های ویژه‌، ارتباط بین ترمینال‌های یک شبکهء کامپیوتر در بیمارستان و انتقال اطلاعات از آزمایشگاه به بخش و یا فرستادن پیام‌های الکترونیکی بین بخش‌ها و مراکز مختلف بیمارستان است .
?) ذخیره و بازیابی اطلاعات در بانک اطلاعاتی (Storage & retrieval of data bases
شامل سیستم ثبت و ذخیرهء اطلاعات بیمار و کامپیوتر‌، امور مربوط به پذیرش و ترخیص و محاسبهء مخارج پرونده بیمار و حتی ذخیرهء اطلاعات مربوط به آزمایشات رادیوبیولوژی‌، وضعیت بیمار و گزارشات بیمار در کامپیوتر است‌‌.
?) محاسبه و کنترل اتوماتیک (Computation & Automation )
در حال حاضر اکثر دستگاه‌های پزشکی مثل ECG, EEG, NM, CT به کامپیوتر یا میکروپروسسور وصل هستند که در واقع کنترل و کارکرد آن‌ها را انجام داده و کنترل کیفی لازم در جهت بهبود کیفیت نتایج حاصل را به طور اتوماتیک انجام داده و گزارش می‌کند .
?) شناسایی و تشخیص (Recognition & diagnosis )
این کاربرد شامل مدل‌های تشخیصی با استفاده از روش‌های مختلف تصمیم‌گیری تخمینی و سیستم‌های Expert است‌.این مدل‌ها بر اساس دانش و تجربیات مختلف از سیستم مورد نظر که پیشاپیش این اطلاعات به رایانه داده می‌شود و مدل یا سیستم مورد‌نظر با آن اطلاعات و یا مدل قبلی مقایسه و ارزیابی می‌شود و در نتیجه تفاوت و یا تشخیص نوع تغییرات حاصل در مدل مورد مطالعه را نسبت به مدل طبیعی نشان می‌دهد‌. مواردی مثل شناسایی الگوهای مختلف در تصاویر پزشکی‌، تشخیص اتوماتیک بیماری‌ها از روی سیگنال ECG ، دسته بندی و شناخت سلول‌های مختلف خونی توسط رایانه از انواع دیگر این گروه هستند.
?) درمان و کنترل (Therapy & Control)
کنترل میزان مایعات و مواد خونی در یک بخش مراقبت‌های ویژه که توسط کامپیوتر به طور اتوماتیک انجام شود این امکان را فراهم می‌کند تا مواد خونی به طور دایم تست و تزریق مداوم دارو در جهت کنترل سطح لازم آن‌ها صورت گیرد.
?) تحقیقات و مدلسازی (Research & modelling )
در این راستا‌، انواع پدیده‌های فیزیولوژیک بدن انسان یا کارکرد بافت‌های مختلف یا عملکرد دستگاه‌های مختلف در رابطه با بدن انسان و در نتیجهء بررسی عوامل مختلف فیزیکی بر آنها به صورت مدل‌های کامپیوتری (ریاضی‌، گرافیک‌، مکانیکی) در می‌آید‌. به عنوان مثال فیزیولوژیکی سیستم قلبی و عروقی و عوامل مکانیکی مثل فشار‌، جریان خون‌، حجم و عوامل الکتریکی مثل سیگنال‌های ECG به صورت یک مدل بازسازی می‌شود .
در بهداشت نیز مدل‌هایی جهت بررسی بیماری‌ها و اثرات متقابل عوامل گوناگون و رفتار عوامل بیماری‌زا طراحی می‌شود‌. در رادیوتراپی پدیدهء تشعشعات سرطان کش و برخورد آن با سلول‌های سرطانی و عوامل مختلف فیزیکی موثر در آن نیز به صورت مدلی شبیه‌سازی می‌شود تا اثرات عوامل مختلف را قبل از اعمال روی بیماری بررسی و تست کنند.
تمام استفادهء‌فوق با کمک روش‌های مختلف کامپیوتر و ارتباطات مربوط به آن شامل گرفتن و ثبت اطلاعات‌، ذخیرهء آن‌، بازیابی آن‌، پردازش و آنالیز اطلاعات‌، انتقال اطلاعات و در انتها نمایش اطلاعات به دست می‌آید.
در این میان زیرساخت‌های فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات نقشی مشابه تجهیزات بیمارستانی را در درمان و ارتقای سلامت بیمار ایفا می‌کنند.



[ چهارشنبه 89/12/11 ] [ 9:36 صبح ] [ زهرا دهقانی ]

به مناسبت نزدیک شدن به فصل بهار این شعر زیبا رو  به همه تقدیم میکنم:

نرم نرمک می رسد اینک بهار 

بوی باران، بوی سبزه، بوی خاک
 شاخه های شسته، باران خورده،پاک
 آسمان آبی و ابر سفید
 برگهای سبز بید
 عطر نرکس، رقص باد
 نغمه شوق پرستوهای شاد
 خلوت گرم کبوتر های مست...
 نرم نرمک می رسد اینک بهار


[ سه شنبه 89/12/10 ] [ 9:43 صبح ] [ زهرا دهقانی ]

این داستان توسط یکی از بچه های هنرمند کلاس ارسال شده:

تنها بازمانده یک کشتی شکسته توسط جریان آب به یک جزیره دورافتاده برده
شد، با بیقراری به درگاه خداوند دعا می‌کرد تا او را نجات بخشد، ساعتها
به اقیانوس چشم می‌دوخت، تا شاید نشانی از کمک بیابد اما هیچ چیز به چشم
نمی‌آمد.

سرآخر ناامید شد و تصمیم گرفت که کلبه ای کوچک خارج از کلک بسازد تا از
خود و وسایل اندکش را بهتر محافظت نماید، روزی پس از آنکه از جستجوی غذا
بازگشت، خانه کوچکش را در آتش یافت، دود به آسمان رفته بود،اندوهگین
فریاد زد: «خدایا چگونه توانستی با من چنین کنی؟»



صبح روز بعد او با صدای یک کشتی که به جزیره نزدیک می‌شد از خواب برخاست،
آن می‌آمد تا او را نجات دهد.

مرد از نجات دهندگانش پرسید: «چطور متوجه شدید که من اینجا هستم؟»

آنها در جواب گفتند: «ما علامت دودی را که فرستادی، دیدیم!»

آسان می‌توان دلسرد شد هنگامی که بنظر می‌رسد کارها به خوبی پیش
نمی‌روند، اما نباید امیدمان را از دست دهیم زیرا خدا در کار زندگی ماست،
حتی در میان درد و رنج.

دفعه آینده که کلبه شما در حال سوختن است به یاد آورید که آن شاید علامتی
باشد برای فراخواندن رحمت خداوند.

برای تمام چیزهای منفی که ما بخود می‌گوییم، خداوند پاسخ مثبتی دارد،

تو گفتی «آن غیر ممکن است»، خداوند پاسخ داد «همه چیز ممکن است»،

تو گفتی «هیچ کس واقعاً مرا دوست ندارد»، خداوند پاسخ داد «من تو را دوست دارم»،

تو گفتی «من بسیار خسته هستم»، خداوند پاسخ داد «من به تو آرامش خواهم داد»،

تو گفتی «من توان ادامه دادن ندارم»، خداوند پاسخ داد «رحمت من کافی است»،

تو گفتی «من نمی‌توانم مشکلات را حل کنم»، خداوند پاسخ داد «من گامهای تو
را هدایت خواهم کرد»،

تو گفتی «من نمی‌توانم آن را انجام دهم»، خداوند پاسخ داد «تو هر کاری را
با من می‌توانی به انجام برسانی»،

تو گفتی «آن ارزشش را ندارد»، خداوند پاسخ داد «آن ارزش پیدا خواهد کرد»،

تو گفتی «من نمی‌توانم خود را ببخشم»، خداوند پاسخ داد «من تو را ‌بخشیده ام»،

تو گفتی «من می‌ترسم»، خداوند پاسخ داد «من روحی ترسو به تو نداده ام»،

تو گفتی «من همیشه نگران و ناامیدم»، خداوند پاسخ داد «تمام نگرانی هایت
را به دوش من بگذار»،

تو گفتی «من به اندازه کافی ایمان ندارم»، خداوند پاسخ داد «من به همه به
یک اندازه ایمان داده ام»،

تو گفتی «من به اندازه کافی باهوش نیستم»، خداوند پاسخ داد «من به تو عقل
داده ام»،

تو گفتی «من احساس تنهایی می‌کنم»، خداوند پاسخ داد «من هرگز تو را ترک
نخواهم کرد»،



این پیام را به دیگران نیز بفرستید،

شاید یکی از دوستان شما هم اکنون احساس می‌کند که کلبه اش در حال سوختن است


[ سه شنبه 89/12/10 ] [ 9:8 صبح ] [ زهرا دهقانی ]

سلام یه خبر خیلی خیلی خیلی خوب دانشگاه علوم پزشکی شیراز به قول خودش عمل کرد و بالاخره دیوار سنگ نوردی رو به بهره برداری رسوند باور نمی کنی من از یک منبع معتبر یعنی همون سایت sums.ac.ir براتون این مطلب رو نوشتم حالا خودتون از زبون خودشون بشنوید:پوزخند


به مناسبت روز جوانان و انقلاب اسلامی انجام شد:

راه اندازی بلندترین دیواره صخره نوردی استان توسط تربیت بدنی علوم پزشکی شیراز

بلندترین دیواره صخره نوردی استان فارس همزمان با روز جوانان و انقلاب اسلامی در مرکز تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به بهره برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مدیر تربیت بدنی دانشگاه با بیان این مطلب ، گفت : دیواره صخره نوردی با 12 متر ارتفاع و قابلیت برگزاری 3 ماده مسابقاتی در مرکز تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز آغاز به کار نموده است.

دکتر ابوالفضل هاشم پور افزود : حرکت در مسیر افق ، دیواره سرعت و سختی مسیر سه ماده ای هستند که قابل اجرا در این دیواره می باشند. وی اظهار داشت : راه اندازی این پروژه با صرف 45 میلیون تومان اعتبار 2 ماه طول کشید و در حال حاضر آماده ارایه خدمات به دانشجویان و دانشگاهیان است.

دکتر هاشم پور گفت : دانشگاه دارای 5 تیم کوهنوردی در بخشهای بانوان و آقایان دانشجو و کارمند می باشد که به دلیل علاقه این اعضا به صخره نوردی ، تصمیم به تجهیز مرکز تربیت بدنی به دیواره صخره نوردی گرفته شد. وی افزود : با توجه به اینکه رشته فوریتهای پزشکی در دانشگاه تدریس می شود ، ارایه آموزشهای کوهنوردی و صخره نوردی نقش موثری در آمادگی اعضا برای مواقع لزوم در بحران ها دارد.

دکتر هاشم پور با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی در زمینه ورزش کوهنوردی گفت : دانشگاه در مناسبتهای مختلف اقدام به برگزاری برنامه های کوهنوردی چه در سطح تخصصی و چه در سطح همگانی و ساده می کند به گونه ای که حتی صعودهایی با 2 هزار شرکت کننده از دانشجویان و کارمندان دانشگاه داشته ایم. وی بیان کرد : گروههای کوهنوردی تخصصی دانشگاه علاوه بر صعود به تمامی قله های مرتفع ایران از جمله دماوند ، صعود های خارجی مانند فتح قله کلیمانجارو در کشور نپال و آرارات در ترکیه را نیز داشته اند.

دکتر هاشم پور اظهار داشت : صعود تیم کوهنوردی آقایان به کشور نپال و فتح یکی از قله های 6 هزار و 472 متری هیمالیا از برنامه های آینده تیم کوهنوردی آقایان دانشگاه است که در اسفندماه سال جاری برگزار می شود.


[ چهارشنبه 89/12/4 ] [ 9:17 صبح ] [ زهرا دهقانی ]

سلام به همه شروع ترم جدید رو تبریک میگم


[ سه شنبه 89/12/3 ] [ 10:59 صبح ] [ زهرا دهقانی ]
<      1   2      

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : زهرا دهقانی[81]
نویسندگان وبلاگ :
افروز یوسفی (@)[15]

فاطمه خادمیان (@)[19]

سعیده اولیایی (@)[6]


سلام به همه دوستان این وبلاگ برای صمیمیت و اطلاع رسانی بیشتر برای همه شماهاست!!!!
امکانات وب


تبادل لینک